În calitatea mea de
parlamentar al României, reprezentant al românilor din Diaspora,
de Preşedinte al Comisiei pentru românii din afara graniţelor ţării şi
de Preşedinte al Subcomisiei pentru Demnitate Umană din cadrul
Comisiei pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale
ale Camerei Deputaţilor şi nu în ultimul rând în calitate de creştin practicant,
mă văd nevoit să mă adresez organismelor internaţionale pentru protecţia
drepturilor omului pentru a semnala încălcările grave ale dreptului
internaţional şi chiar a propriei Constituţii şi legislaţii naţionale de
către autorităţile pentru protecţia copilului din Norvegia - Barnevernet
- în cazul familiilor de români separate abuziv de propriii copii, din
care cel mai cunoscut şi recent caz este cel al familiei Bodnariu.
Abuzurile Barnevernet
şi ale sistemului judiciar din Norvegia au reuşit să nemulţumească un mare
număr de cetăţeni de diverse naţionalităţi, cărora le-au fost luaţi copiii în
mod abuziv, sub pretextul respectării interesului superior al copilului,
potrivit Convenţiei ONU cu privire la Drepturile Copilului (semnată de
Norvegia la data 26 ianuarie 1990 şi ratificata la 8 ianuarie 1991). Acţiunile
oficialităţilor norvegiene pentru protecţia copilului, ale poliţiei norvegiene,
precum şi deciziile instanţelor norvegiene în astfel de cazuri au ajuns să
încalce atât Constituţia Norvegiană, legile interne ale Norvegiei, dar - mai
ales - obligaţiile Norvegiei din tratatele europene şi internaţionale la care
această ţară este parte.
Aceste violări ale
drepturilor omului - ridicate la rang de politică de stat, atât prin sentinţe
nedrepte date de Curtea Supremă a Norvegiei, care încalcă art.8 dinConvenţia
ONU cu privire la Drepturile Copilului şi alte tratate
internaţionale, precum şi promovarea de către Ministerul Familiei, Copiilor si
Afacerilor Sociale a unei legi care - sub masca propunerii unui standard
nou de evaluare a grijii faţă de copii - restrânge de facto şi de
jure dreptul părinţilor naturali asupra educaţiei propriilor copii,
au condus, după cum arată chiar statistici din Norvegia (publicate pe
site-ul utrop.no) la separarea şi darea
spre adopţie sau internarea în centrele de plasament a peste 200.000 de copii, în ultimii ani. Conform
raportului oficial publicat pe site-ul amintit, numai în 2010, peste 11300 de
copii au fost luaţi de la părinţii lor biologici. Conform Biroului de
Statistică al Norvegiei, numai în 2011, un număr de 12492 de copii au fost
separaţi de familiile lor, fiind internaţi în “instituţii“
specializate sau daţi spre adopţie altor familii norvegiene, fără
posibilitatea de a mai comunica vreodată cu părinţii lor biologici.
Ca urmare a abuzurilor
comise de statul norvegian, s-au declanşat numeroase incidente diplomatice cu
ţări precum Cehia, India, s-au înregistrat demonstraţii de protest, în luna mai
a acestui an, precum şi numeroase luări de poziţie critice ale parlamentarilor
europeni, dintre care amintim doar Declaraţia de protest a Parlamentului
ceh, Declaraţia pentru salvarea copiilor cehi reţinuţi în
Norvegia (Declaration for Saving the Czech Children Held in Norway) adresată
- în 9 decembrie 2014 - Premierului Norvegiei de către numeroşi
membri ai Parlamentului European, Declaraţia Adunării Parlamentare a
Consiliului Europei nr.589 (documentul nr.13759) intitulat
“Removal of children from immigrant families in Norway”. Mai mult
chiar, preşedintele ceh Miloş Zeman a adresat o scrisoare şefului statului
norvegian, regele Harald al V-lea, pentru rezolvarea cazului copiilor cehi
îndepărtaţi abuziv de mama lor în 2011.
Abuzurile de putere şi de
drept săvârşite de autorităţile pentru protecţia copilului şi de poliţie din
subordinea Guvernului Norvegiei violează - prin modul lor discreţionar de a
acţiona - mai multe norme din legislaţia naţională a Norvegiei şi din
legislaţia internaţională în domeniul drepturilor omului, după cum vom detalia
în cele ce urmează.
Prin modul său de operare,
în cazurile când însoţeşte oficialii Barnevernet pentru a
interveni în separarea copiilor de părinţi, Poliţia norvegiană încalcă art.99
din Constituţia Norvegiei, ducându-i la secţia de poliţie pe părinţi,
pentru cercetări, fără a prezenta vreun mandat sau vreun alt document legal
justificativ. Articolul citat prevede că : “ Nici o persoană nu poate fi reţinută,
cu excepţia cazurilor determinate de lege şi în modul prevăzut de lege. Pentru
arestarea fără mandat ori detenţia ilegală ofiţerul implicat răspunde în
justiţie faţă de persoana reţinută. (No one may be taken into custody except in the
cases determined by law and in the manner prescribed by law. For unwarranted
arrest, or illegal detention, the officer concerned is accountable to the
person imprisoned.)
Totodată - în
cazul copiilor separaţi abuziv de părinţii care sunt imigranţi - se încalcă Immigration
Act din 15 Mai 2008, care la art.43, prevede, între
altele că : Este o condiţie a obţinerii permisului de reşedinţă în Norvegia
ca minorul să locuiască împreună cu părinţii săi. (a se vedea textul în limba
engleză alăturat):
˝Section 43 Family reunification
between a child with a residence permit under sections 28 or 34 and the child’s
parents and siblings
Applicants who are parents of a child under the
age of 18 who is resident in the realm under sections 28 or 34 shall be
entitled to a residence permit. It is a condition that the applicants shall
live with the child. If the applicant is a single mother or father, the parent
who had parental responsibility and with whom the child lived permanently in
the country of origin shall have priority to reside in Norway. The same applies
to siblings under the age of 18 who have no spouse or cohabitant and who live
with their parents or with the parent who is granted a residence permit. ˝
În plus, în conformitate cu legislaţia locală
din Norvegia, copiii sunt luaţi de autorităţi de la părinţii lor fără nici un
fel de documente legale ale vreunei instanţe judecătoreşti, aşa cum se întâmplă
în toate ţările democratice, ci doar în baza hotărârii unei aşa-numite “fylkesnemnda”
(County Committee for Social Affairs ), o comisie administrativă
pentru chestiuni familiale, asimilată în Norvegia instanţelor, care dispune
dacă copiii luaţi vor fi daţi forţat spre adopţie, dacă părinţii biologici îi
vor mai vedea vreodată şi cât de des au aceştia dreptul să-i viziteze!
De asemenea, atât Poliţia, cât şi
reprezentanţii Barnevernet încalcă sistematic - prin abuzurile
împotriva familiilor emigranţilor, ori rezidenţilor cu permis de şedere în
Norvegia - Convenţia Europeană pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale (din 04/11/1950), articolele 6 (alin.2),
art. 8 şi art.9 coroborat cu art.13 şi art.14, după cum urmează:
“Art.6, alin.( 2). - Orice persoană acuzată de
o infracţiune este prezumată nevinovată până ce vinovăţia sa va fi legal
stabilită.
ARTICOLUL 8
1. Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private
şi de familie, a domiciliului sau şi a corespondenţei sale.
2. Nu este admis amestecul unei autorităţi publice în
exercitarea acestui drept decât în măsura în care acest amestec este prevăzut
de lege şi dacă constituie o măsura care, într-o societate democratică, este
necesară pentru securitatea naţională, siguranţă publică, bunăstarea economică
a ţării, apărarea ordinii şi prevenirea faptelor penale, protejarea sănătăţii
sau a moralei, ori protejarea drepturilor şi libertăţilor altora.
ARTICOLUL 9
1. Orice persoană are dreptul la libertatea de gândire,
de conştiinţă şi de religie; acest drept include libertatea de a-şi schimba
religia sau convingerea, precum şi libertatea de a-şi manifesta religia sau
convingerea în mod individual sau în colectiv, în public sau în particular,
prin cult, învăţământ, practici şi îndeplinirea ritualurilor.
2. Libertatea de a-şi manifesta religia sau convingerile
nu poate face obiectul altor restrângeri decât acelea care, prevăzute de lege,
constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru siguranţa
publică, protecţia ordinii, a sănătăţii sau a moralei publice ori pentru
protejarea drepturilor şi libertăţilor altora.
ARTICOLUL 13
Orice persoană, ale cărei drepturi şi libertăţi recunoscute de prezenta
convenţie au fost încălcate, are dreptul să se adreseze efectiv unei instanţe
naţionale, chiar şi atunci când încălcarea s-ar datora unor persoane care au
acţionat în exercitarea atribuţiilor lor oficiale.
ARTICOLUL
14
Exercitarea drepturilor şi libertăţilor recunoscute de prezenta convenţie
trebuie să fie asigurată fără nici o deosebire bazată în special, pe sex, rasă,
culoare, limbă, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine
naţională sau socială, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere
sau orice altă situaţie. “
Acţiunile serviciilor sociale pentru protecţia copilului – Barnevernet – din cazul
Bodnariu violează drepturile copilului de a-şi prezerva identitatea
etnică, inclusiv naţionalitatea, numele şi relaţiile de familie, precum şi,
implicit, apartenenţa sa religioasă, culturală şi lingvistică, încălcând
următoarele tratate europene şi internaţionale la care Norvegia este parte:
·articolele 18, 23 şi 24 din
Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice (din
16.12.1966 intrat în vigoare la 20.11.1974) - semnat cu rezerve la
20.03.1968 si ratificat la 13.09.1972:
“PREAMBUL
Statele parti la prezentul Pact,
considerind ca, in conformitate cu principiile enuntate
in Carta Natiunilor
Unite, recunoasterea demnitatii inerente tuturor
membrilor familiei umane si a drepturilor lor egale si inalienabile
constituie fundamentul libertatii, dreptatii si pacii in lume.
recunoscind ca aceste drepturi decurg din demnitatea
inerenta persoanei umane, recunoscind ca, in conformitate cu Declaratia universala a drepturilor
omului, idealul fiintei umane libere, bucurindu-se de
libertatile civile si politice si eliberata de teama si de mizerie, nu poate fi
realizat decit daca se creeaza conditii care permit fiecaruia sa se bucure de
drepturile sale civile si politice, ca si de drepturile sale economice, sociale
si culturale,
considerind ca, potrivit Cartei Natiunilor Unite,
statele au obligatia de a promova respectarea universala si efectiva a
drepturilor si libertatilor omului, luind in considerare faptul ca individul
are indatoriri fata de semenii sai si fata de colectivitatea careia ii apartine
si este dator a se stradui sa promoveze si sa respecte drepturile recunoscute
in prezentul pact, au convenit asupra urmatoarelor articole:
Art. 18.
1. Orice persoana are drept la libertatea gindirii,
constiintei si religiei; acest drept implica libertatea de a avea sau de a
adopta o religie sau o convingere la alegerea sa, precum si libertatea de a-si
manifesta religia sau convingerea, individual sau in comun, atit in public cit
si in particular, prin cult si indeplinirea riturilor, prin practici si
prin invatamint.
2. Nimeni nu va fi supus vreunei constringeri
putind aduce atingere libertatii sale de a avea sau de a adopta o religie sau o
convingere la alegerea sa.
3. Libertatea manifestarii religiei sau
convingerilor nu poate fi supusa decit restrictiilor prevazute de lege si
necesare pentru ocrotirea securitatii, ordinii si sanatatii publice ori a
moralei sau a libertatilor si drepturilor fundamentale ale altora.
4. Statele parti la prezentul pact se angajeaza sa
respecte libertatea parintilor si, atunci cind este cazul, a tutorilor legali,
de a asigura educatia religioasa si morala a copiilor lor in conformitate cu
propriile convingeri.
Art. 23.
1. Familia este elementul natural si fundamental al
societatii si are drept la ocrotire din partea societatii si a statului.
Art. 24.
2. Orice copil, fara nici o
discriminare intemeiata pe rasa, culoare, sex, limba, religie, origine
nationala sau sociala, avere sau nastere, are dreptul din partea familiei sale,
a societatii si a statului la masurile de ocrotire pe care le cere conditia de
minor.
Articolul 10 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale
(din 16.12.1966, intrat în vigoare de la 20.11.1974) – semnat cu rezerve la
20.03.1968 si ratificat la 13.09.1972:
“Art. 10. Statele parti la prezentul pact recunosc ca:
1. O ocrotire si o
asistenta cit mai larga cu putinta trebuie acordate familiei, elementul natural
si fundamental al societatii, in special pentru intemeierea sa si in rastimpul
cit are responsabilitatea intretinerii si educarii copiilor care sunt in
sarcina sa. (…)
2. O ocrotire speciala
trebuie acordata mamelor intr-o perioada de timp rezonabila, inainte si dupa
nasterea copiilor. Mamele salariate trebuie sa beneficieze, in decursul
acestei perioade, de un concediu platit sau de un concediu beneficiind de
alocatii de securitate sociala adecvate.
3. Masuri speciale de ocrotire si de asistenta trebuie
luate in favoarea tuturor copiilor si adolescentilor, fara nici o discriminare
din motive de filiatiune sau din alte motive. (…).“
· Art.8
alin. 1 si 2
coroborat cu art. 14 din Convenţia ONU cu privire la Drepturile
Copilului
“ARTICOLUL 8
1. Statele parti se obliga sa respecte dreptul copilului de a-si pastra
identitatea, inclusiv cetatenia, numele si relatiile familiale, astfel cum sunt
recunoscute de lege, fara nici o imixtiune ilegala.
3.In cazul in care un copil este lipsit in mod
ilegal de toate sau de o parte din elementele constitutive ale identitatii
sale, statele parti vor asigura asistenta si protectia corespunzatoare pentru
ca identitatea acestuia sa fie restabilita cat mai repede posibil.
ARTICOLUL 14
1. Statele parti vor respecta dreptul copilului la libertatea de gandire, de
constiinta si religie.
2. Statele parti vor respecta drepturile si obligatiile parintilor sau, dupa
caz, ale reprezentantilor legali ai copilului de a-l indruma in exercitarea
dreptului sus-mentionat, de o maniera care sa corespunda capacitatilor in formare
ale acestuia.
3. Libertatea de a-si manifesta propriile convingeri religioase sau alte
convingeri nu poate fi ingradita decat de restrictiile prevazute in mod expres
de lege si care sunt necesare pentru protectia securitatii publice, a ordinii
publice, a sanatatii publice si a bunelor moravuri sau a libertatilor si
drepturilor fundamentale ale altora. “
În afară de calităţile de parlamentar român şi de cetăţean român, mai am şi calitatea
de cetăţean al
Statelor Unite ale Americii
- care constituie încă de la înfiinţarea sa un model de toleranţă şi de
respectare a libertăţilor religioase a cetăţenilor săi. Şi în această
calitate trebuie să constat că abuzul comis de autorităţile norvegiene la
adresa minorei din familia Bodnariu, care intona un cântec religios în pauza
cursurilor de la şcoală, constituie o încălcare a exerciţiului dreptului la
libertatea de conştiinţă şi libertatea religioasă - drepturi fundamentale
stipulate de art.18 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului la
art… şi de art 5, pct.7 din Convenţia internaţională privind
eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială (din 21.12.1965, în
vigoare de la 28.07.1970), precum şi de art.14 din Convenţia
ONU privitoare la drepturile copilului, amintită mai sus.
Art 5, pct.7 din Convenţia
internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială stipluează
că:
“ARTICOLUL 5 - În conformitate cu obligaţiile fundamentale
enunţate în articolul 2 al prezentei convenţii, statele părţi se angajează să
interzică şi să elimine discriminarea rasială sub toate formele şi să garanteze
dreptul fiecăruia la egalitate în faţa legii fără deosebire de rasă, culoare,
origine naţională sau etnică, în folosinţa drepturilor următoare: (…) vii. dreptul
la libertate de gîndire, conştiinţă şi religie; (…).”
În încheiere, doresc să îmi exprim şi pe
această cale compasiunea pentru suferinţele îndurate de familia Bodnariu,
precum şi pentru toţi părinţii, indiferent de naţionalitate, care au fost
supuşi abuzurilor din partea autorităţilor pentru protecţia copilului din
subordinea Guvernului norvegian.
Totodată adresez acest protest viguros tuturor
organismelor pentru apărarea drepturilor omului de la nivel mondial pentru a
lua măsurile cuvenite împotriva Norvegiei, pentru încălcarea tratatelor pe care
le-a semnat, dar pe care nu le respectă! Românii de pretutindeni condamnă orice
demers îndreptat împotriva familiei care este celula de bază în
dezvoltatrea societății omenești și
prima instituție constituită de Dumnezeu pe pământ. Cerem în mod ferm ca
această instituție (Barnevernet) așa zisă de protecție a copilului, să returneze copiii preluați fără drept
familiei Bodnariu.
Deputat
Mircea Lubanovici
Preşedintele
Comisiei pentru românii din afara graniţelor ţării
Preşedinte al Subcomisiei pentru Demnitate Umană din
cadrul Comisiei pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor
naţionale
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.