joi, 14 septembrie 2017

Alianța Familiilor din România — Piața de sex și ieftinirea ființei umane (recenzie)

Exista o piata a animalelor, a produselor alimentare, a materialelor de constructie, printre multe altele. Dar o piata a sexului? Ne-am gandit vreodata la asta? O piata unde se vinde si se cumpara sex. Relatii sexuale contra cost. Daca va ganditi la prostitutie va inselati. E vorba de noua revolutie sexuala care bintuie printre tinerii americani intre 24 si 34 de ani si tine de casatorie. Aceasta e probabil cea mai importanta revelatie care o aflam din cartea tocmai iesita de sub tipar a sociologului american, profesor de sociologie la Universitatea din Texas (Austin), catolicul Mark Regnerus.

Mark Regnerus e bine cunoscut publicului din Romania datorita comentariilor noastre si a materialelor lui care le-am publicat deseori in buletinele de informare AFR de marti. Regenerus e crestin practicant, adept al valorilor crestine, si unul din cei mai respectati sociologi contemporani privind evolutia valorilor, sexualitatea, si familia in general. E cunoscut in principal pentru studiile lui numeroase si profunde privind impactul casatoriilor unisex asupra copiilor. Deja am publicat citeva comentarii pe marginea studiilor lui, toate confirmind ceea ce e evident: casatoriile homosexuale au un impact profund negativ asupra copiilor.

De data asta Mark Regnerus revine in publicistica cu o carte, nu un studiu. O carte care nu dezamageste. Ne-am obisnuit sa vedem in studiile lui Regnerus o documentatie de rigoare. Documentatia care sprijina teoriile principale din noua lui carte tocmai publicata e la inaltime si de o rigoare aparte. Ideile fundamentala ale cartii sunt usor de dibuit chiar din start, din titlul cartii: Cheap Sex: The Transformation of Men, Marriage, and Monogamy (Sexul ieftin: transformarea barbatilor, a casatoriei si a monogamiei).

Idea fundamentala a lui Regnerus este ca revolutia sexuala a comodificat sexul, l-a transformat intr-un produs care se vinde si se cumpara. Sexul a devenit atit de accesibil si ieftin astazi, incit putem vorbi de existenta unei adevarate piete a sexului. Trei parghii ori aspecte tehnologice au generat aparitia acestei piete: pornografia, contraceptivele si serviciile de dating online.Conform studiilor lui Regnerus, atit barbatii cit si femeile isi fac bine calculele inainte de a se lansa pe piata sexului. Femeile cauta barbati cu bani ori refuza barbatilor relatii sexuale doar daca li se promite ceva in schimb. Iar barbatii cauta femei care nu sunt interesate in a aduce pe lume copii ci de a fi dispuse sa intretina relatii sexuale. Piata asta a sexului isi are principiile ei. Din fericire pentru femei, zice Regnerus, exista o cerinta mai mare pentru femei din partea barbatilor decit a barbatilor din partea femeilor. Ceea ce duce la o consecinta evidenta: femeile isi negociaza disponibiliatea de a intretine relatii sexuale cu barbatii. Iar barbatii care nu pot plati pretul recurg la pornografie. Asta e tabolul familiei generatiei tinere americane intre 24 si 34 de ani.

Recomandam cartea lui Regnerus tuturor celor interesati de subiect. Nu stim de nici o alta carte care si-a propus, si a reusit, sa protretizeze atit de profund si documentat declinul familiei si casatoriei in lumea occidentala transformind casatoria intr-un contract fondat pe sex. Am ales, insa, ca in loc ca noi sa facem recenzia cartii Cheap Sex, sa traducem in romaneste o recenzie a cartii deja facuta de un profesor de drept american, Helen Alvare’, care si ea impartaseste concluziile si observatiile lui Regnerus. Traducerea a fost facuta de ParinteleEmil Ember, AFR Baia Mare. Ii multumim.  Versiunea in engleza a recenziei o puteti citi aici: www.ifstudies.org/blog/mapping-the-new-mating-market-a-review-of-cheap-sex

Cartografierea noii piete de imperechere: O recenzie la Cheap Sex

Sociologul Mark Regnerus in noua sa carte, Sex ieftin: transformarea barbatilor, a casatoriei si a monogamiei traseaza cu grija o harta a preferintelor si practicilor sexuale printre americanii cu varstele intre 25 si 34 de ani.  Pentru acest demers, autorul a folosit baze de date recunoscute, cercetari si studii sau istorii personale colectate de la cercetatori renumiti, pe aceasta tema.

In zilele noastre, sunt nenumarate eforturi pentru a intelege sau a aborda variatele fenomene observate pe teritoriul activitatii sexuale, casatoriei si a paternitatii. Multi dintre noi sunt deranjati de aceste trenduri noi, in vreme ce altii le incuviinteaza, pretinzand doar un bun control pentru a pazi alegerea personala in materie de sex si a evita ranirea. Aceste practici include: declinul „intalnirilor”, mai mult sex ocazional, cresterea concubinajului, amanarea casatoriei, un numar mare de copii crescuti in afara casatoriei si o mare rata de consum pornografic. Cartea lui Regnerus trebuie citita indiferent daca doar ne temem de aceasta evolutie sau doar dorim un mai bun control pentru a ocroti libertatea.

Mai departe, importanta aceste carti este intarita de remarcabilul fapt ca primul „girant” al ei este Anthony Giddens, cel mai renumit sociolog al secolului XX, si autorul reperului Transformarea intimitatii. Regnerus se bazeaza pe capodopera lui Giddens, care in 1992 descria profetic aparitia unor relatii sexuale alterate intr-o lume unde sexul este disociat de finalitatea sa procreativa. In acelasi timp, documentele lui Regnerus acorda o atentie deosebita consecintelor negative din prezent si viitor ale acestui nou stil de viata sexuala.

Sexul se ieftineste

In Sex ieftin, ipoteza lui Regnerus este ca actul sexual a devenit mai „ieftin”: „mult mai accesibil la nivel mondial, la un pret mai mic decat a fost vreodata in istoria umanitatii”, pentru ca (prin contraceptie sau avort), raportul sexual devine infertil sau sarcina poate fi curmata inainte de nastere. Mai mult, barbatii nu mai trebuie sa peteasca atat pentru a face sex si sexul solitar – masturbarea – „este acum, prin folosirea pornografiei digitale, capabila sa mimeze sexul in cuplu mai realist decat inainte”. Autorul evidentiaza trei factori de progres tehnologic care au facilitat sexul ieftin: contraceptia, pornografia si intalnirile online (care fac dobandirea de sex ieftin mai „eficienta”). El concluzioneaza ca sexul ieftin „inunda piata” si are „o influenta profunda asupra modului in care americanii, barbati si femei, relationeaza intre ei, care se rasfrange asupra altor domenii”.

Aceasta ipoteza, in schimb, depinde de pretentia ca barbatii si femeile se angajeaza sa isi „schimbe” comportamentul privind sexul. Autorul documenteaza din plin aceasta ipoteza, aratand ca barbatii si femeile au preferinte si limite diferite in materie de sex, in medie, barbatii dorind mai mult sex decat femeile. Un exemplu pe care il da este ca femeile nu platesc niciodata barbatii pentru sex. Femeile au ceea ce barbatii isi doresc in acest domeniu si de aceea sunt „portarii” sexului ; intr-o relatie consimtita, sexul se petrece, atunci cand femeia decide ca este momentul. Inainte vreme, cand femeile depindeau de situatia economica a barbatilor, acestea in general tindeau sa pastreze sexul pentru a asigura fidelitatea si casatoria. Azi, cand femeile ocupa 50% din piata muncii si peste 50% sunt absolvente de studii medii, nu mai exista motive pentru a amana sexul.  Pur si simplu sexul devine „mai putin important”. De fapt, deoarece femeile sunt mai putin rare in „comertul pentru sex”, ele pot pretinde un „pret” mai mare si sa se simta mai dorite si mai apreciate – cel putin pentru un scurt timp. De asemenea, ele percep din ce in ce mai mult ca daca vor o relatie de lunga durata si eventual sa sa se casatoreasca este mai bine sa consimta la a avea raporturi sexuale pentru a incepe acest demers.  In „comertul mariajului”, barbatii sunt mai rari, mai ales pentru ca ei nu sunt constransi de perioada fertilitatii ca si femeile. 

Contraceptive, pornografie, dating online

Apoi, Regnerus examineaza relatiile intre contraceptie, pornografie, intalnirile online si comertul modern de imperechere. El explica cum contraceptia separa raportul sexual de gandul la casatorie. Din cauza diferentelor sexuale, aceasta inseamna ca sunt mai multe femei in partea celor pentru casatorie si mai multi barbati in cea pentru sex. Aceste cifre inseamna raritatea femeilor in prima tabara si cea a barbatilor in cea de-a doua tabara, ceea ce afecteaza „preturile”.


Privind pornografia, Regnerus subliniaza ca intr-o era digitala cu ecrane plate si sunet ambiental pornografia face sa dispara decalajul intre raportul sexual real si cel fals. Pornografia este de obicei insotita de masturbare, in special la barbati, care este extrema sexului ieftin. Autorul estimeaza ca pornografia este responsabila pentru retragerea a 9 pana la 15% de barbati de pe piata imperecherii si a mariajului, procentaj in crestere. Unii barbati inlocuiesc pornografia cu raportul sexual real si unii se simt nepregatiti sau nedemni pentru casatorie din cauza dependentei de pornografie. Femeile pot de asemenea sa refuze parteneriatul cu barbati care folosesc pornografia.

Regnerus identifica aspectul cel mai important al intalnirilor online este ca au capacitat oamenii sa aleaga mai eficient printre optiunile sexuale si romantice. Practic, a devenit „un sistem foarte eficient de livrare a sexului ieftin… Este ca un platou de oameni”. In consecinta, descurajeaza investirea intr-un partener care pare imperfect, si  incurajeaza parteneriatele bazate pe sex, care se suprapun, pastrand deschise optiunile.

Victimele - copiii

Unele victime si consecinte ale sexului ieftin sunt familiare mentalitatii publice: 1) femei care vor sa se casatoreasca mai devreme, 2) copii – pentru ca stabilitatea parteneriatului parintilor este indeaproape asociat cu inflorirea pe termen lung si 3) mariajul in masura in care este asociat cu bunurile economice, emotionale si sociale variate. Ipotezele despre efectele secundare posibile lansate de Regnerus vor fi si mai controversate, pentru care ofera indicatii empirie si o analiza atenta. Aceste efecte posibile includ: posibilitatea ca piata de imperechere dificila sa determine din ce in ce mai multe femei sa incerce parteneriatele unisex; o mai scazuta preocupare in randul barbatilor pentru o mai buna educatie si pentru locuri de munca; si reducerea afilierii religioase. Atat aici cat si in descrierea noii piete de imperechiere, autorul este atent sa arate beneficiile pe care unii le percep atat in practica sexului ieftin cat si in efectele lui posibile. 

Iar pentru viitor? Regnerus sugereaza ca sexul va fi in continuare perceput ca foarte legat de fericirea omului si de libertate, si probabil va deveni si „mai ieftin”. El crede ca mariajul va scadea si poliamoria, nu poligamia, va creste. Totusi autorul nu crede ca eforturile teoriei genului privind schimbul sexual din barbat in femeie si vice versa vor reusi. El insista ca acestea sunt adanc intiparite in natura omului, si nu sunt nicidecum artificii culturale. 

Viitorul pietei de sex

Pentru cei fericiti cu noua piata de imperechere, Regnerus are vesti bune: „nu va temeti, noile realitati relationale nu dispar”. Pentru religii si reformatori care spera sa creasca pretul sexului, vestile sunt dificile. In timp ce credinciosii practicanti evita sexul ieftin, ei sunt departe de unitate in aderarea lor la invataturile relgioase. Bisericile crestine, pretinde autorul (bazandu-se in parte pe lucrarea sociologului Andrez Cherlin) sufera din cauza lipsei de cateheza, a tendintei catre un individualism terapeutic expresiv si un nou accent pe sprijinul impotriva membrilor provocatori. Si astfel este putin probabil sa fie inlaturat valul sexului ieftin.

Mai mult, argumenteaza autorul, femeile – „portarii” sexuali – se simt prizoniere ale unei dileme clasice, in care motivarea lor individuala de a respinge sexul ieftin este foarte slabita. Nu au mijloacele necesare pentru a forma un acord unitar despre cum sa creasca pretul sexului pentru a-si satisface preferintele mai des.

Pornografia si intalnirile online nu dau semne ca ar disparea. Si mai recent standardele personale pentru a contracta o casatorie – incluzand standarde mai inalte pentru venituri si pentru compatibilitatea emotionala si sexuala – sunt tinute pe scara larga.

Ganduri finale

Este foarte dificil sa critici harta lui Regnerus sau declaratiile sale atente privind trendurile viitoare. Pentru cei care spera sa limiteze sexul ieftin si efectele sale negative, cartea este o rama pentru actiunea viitoare. Religia – pe care autorul o identifica drept ultima institutie capabila sa lupte impotriva sexului ieftin – trebuie sa accepte realitatile relationale cu care se confrunta membrii bisericii si sa le vorbeasca mai franc si mai direct. Femeile care se opun sexului ieftin vor trebui sa gaseasca o cale de a coopera una cu cealalta si sa iasa la tribuna mai des. Barbatii – avantajati pe timp scurt de sexul ieftin, dar dezavantajati de-a lungul timpului – vor trebui sa isi adapteze comportamentul. Avocatii pentru copii – a caror structura familiala este de obicei stabilita in momentul actului sexual – vor trebui sa gaseasca o cale pentru a repune la loc gandirea centrata pe copil in mentalitatea despre sex. Legiuitorii din societatea pietei libere vor trebui sa faureasca un demers acceptabil si constitutional pentru a limita pornografia si sa reformeze educatia sexuala si programele de contraceptie pentru a furniza un consimtamant informat. Fiecare din aceste sarcini este mare si descurajanta.

Regnerus concluzioneaza acceptand ca nu toata lumea va fi de acord ca sexul ieftin inseamna ca „unele lucruri importante au fost pierdute sau se indeparteaza”. Dar spera ca „toti putem fi de acord in privinta a ceea ce se intampla in viata omului din punct de vedere social si sexual”. Aceasta carte este cea mai importanta incercare de a descrie fenomenul sexului ieftin in societatea americana si de aceea cadrul pentru orice cale viitoare.

DECLARATIA DE LA NASHVILLE

Prin coincidenta ori nu, recenta publicare a lui Cheap Sex fost urmata, la scurt timp, de emiterea Declaratiei de la Nashville. Numita dupa orasul Nashville din Tennessee unde a fost conceputa, semnatarii originali ai Declaratiei de la Nashville sunt peste 150 de lideri spirituali si religiosi din America, jurnalisti, comentatori si scriitori crestini. Declaratia contine mai multe puncte desemnate as afirme in spatiul public pozitiile biblice si traditionale ale crestinismului privind sexualitatea, casatoria si familia. Imoralitatea sexuala, inclusiv homosexualitatea, sunt respinse; transgenderismul e respins; casatoria e afirmata ca fiind doar uninunea intre barbat si femeie; abstinenta e afirmata ca o valoare fundamentala biblica si crestina; monogamia e definita ca norma fundamentala a casatoriei crestine, etc. Declaratia poate fi citita aici: https://cbmw.org/nashville-statement. AFR a semnat Declaratia.

Material furnizat de către Alianța Familiilor din România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.